Том Шопер: Присутність порожнечі (2012)


У новій житловій будівлі в швейцарському місті Цуг архітектор Валеріо Ольджаті залишає позаду смисл архітектурного знаку. Він конфронтує споглядача коливанням між архітектурною архаїкою та феноменом порожнечі.  
Нещодавно у місті Цуг було завершено нову житлову будівлю. У гетерогенному та близькому до центру передмісті управління залізниці віддало свої території під забудову міській владі. Архітектор Валеріо Ольджаті, який  має 54 роки, працює  у місті Флімс та викладає у Мендрізіо, запроектував тут довгу шестиповерхову призму, в якій вдалось розмістити 78 квартир. Будинок членують сім сходових кліток. На кожному поверсі кожної зі сходових кліток розміщуються по дві квартири. Всі квартири виходять як на захід так і на схід. При цьому на схід виходять «приватні» житлові простори, а на захід – «громадські». На основі цього опису, однак, не можливо припустити, що у цій будівлі є щось надзвичайне.


«Примхливість» знаків
Може навіть здатись, що споруда відповідає догмі строгого модернізму. Але так є тільки на перший погляд. Пізніше стає зрозумілим, що при всій строгості і раціональності у питаннях композиції та конструкції, ця будівля конфронтує нас чимось новим, глибоко незвичним для архітектури: з міжповерхових перекриттів , які, до речі, зі всіх сторін виступають за межі зовнішніх стін будинку, архітектор на західному фасаді вирізав еліпсоподібні отвори, що простягаються на всю ширину квартири.  Про що тут йдеться? Про не-балкон? Про не-простір? Чим є цей еліпсоподібний не-простір? Вже у формулюванні тексту про цю будівлю виникає складність знайти для трактування фасадної поверхні підходящу назву, яка б відповідала «примхливості» цих еліпсів. Ольджаті позбавляє цей елемент, який не має прототипів, будь-якого мислимого суспільного та інституціолізованого смислу.
Картина "winsor 34" авторства Роберта Римана 
Чи допоможе нам порівняльний погляд на мистецтво зрозуміти порожнечу цих еліпсів?  Не-простір, який Валеріо Ольджаті  надає будівлі, мабуть можна порівняти із мовчанням в композиції «4‘33» (1952 р.) Джона Кейджа; це тільки здається, що вона є «нічим». Мовчання на концерті також не є «нічим», воно не є тишою; тиша є завжди повною шуму, але шуми у тиші  не складаються у який-небудь придатний до розпізнання смисл – вони не мають значення, яке можна було б прослідкувати. Чи можна було б не-простір еліпсів порівняти із білим полотном твору «winsor 34» (1966) Роберта Римана? Картина є, здавалось би, чистою білою поверхнею, хоча на ній і можна розпізнати мазки нанесеної фарби. За допомогою цієї білизни Риман позбавляє полотно будь-якого репрезентативного мотиву. Це спорожнення націлене на значення, яке міститься у творі як такому – а не в інтерпретації споглядача. Це є натяком на те, що твір веде власне існування.  Він більше не набуває значення із відношення власного образу до власної назви – значення знаходиться у ньому самому.  
Що можна сказати натомість про смисл в архітектурі, в значенні її збудованого повідомлення? Пошук специфічного смислу супроводжує архітектуру починаючи з періоду Відродження. Елементи будівлі з тієї пори використовуються у будівлі не «лише» задля формування її конструкції та забезпечення несучої здатності, але вони також представляють собою певне обдумане висловлювання. Архітектура ХІХ-го століття є паноптикумом наміру поєднати архітектурну форму із історичним значенням: парламент як класична референція до давньогрецького храму, ратуша як неоготичне посилання на середньовічне місто. І навіть модернізм, який зі своєю мовою форм так старанно шукав оновлення архітектури, все ще має справу із значенням архітектурних форм: Ле Корбюзьє називав «Марсельську одиницю», цей ключовий твір модернізму, «machine a habiter» – «машиною для життя».Це не милозвучне означення, яке могло б стосуватись сімейних домівок; натомість це є свідомо «значуще» поняття, покликане описати внутрішню структуру будівлі. Формальна абстракція модернізму, таким чином, слугує в архітектурі, на противагу образотворчому мистецтву – не «спорожненню» від значення; вона слугує бажанню зміни значення: геть від змісту будівлі, але й по напрямку до метафоричного опису цього самого змісту!
Архітектурний постмодернізм обрав у відношенні до способу причитування та значення інший шлях. Не абстракція є тепер його способом вираження, а застосування архітектурних знаків, які, однак, є навмисно віддаленими від їх первинного значення: колона, яка не несе навантаження; брама, яка нічого не поєднує. Коли Альдо Россі формує у запроектованій ним житловій забудові на Кохштрассе у Берліні (1981-88) гіперболізовану білу кутову колону і тим самим посилається на так звану Філаретову колону незавершеної Ca' del Duca у Венеції, він використовує архітектурний знак з іншого часу і з іншого місця і створює складне переплетення між зразком та проектом. Застосування знакових елементів в постмодернізмі можна розцінювати як відхід від абстракції модернізму; неоднозначність знаку і суб‘єктивність його застосування при цьому свідомо вводяться в гру.

Рідкісний феномен «присутності»
А що можна сказати про смисловий аспект житлової будівлі Ольджаті в місті Цуг? За допомогою порожнечі еліпсів перед квартирами Ольджаті  перемагає прагнення до формування архітектурного повідомлення. Все, що ще може бути сповненим смислу у даній будівлі – червоно-коричневе забарвлення бетону, розвернуті ребром до фасаду колони, які із виступаючими міжповерховими перекриттями формують додатковий зовнішній фасадний шар, що передує оболонці зовнішніх стін – у порівнянні із еліпсами відходить на задній план. У спогляданні цієї порожнечі, таким чином, існує лише візаві споглядача та об‘єкта: жодного іншого смислу, лише присутність.

Французький філософ Жан-Франсуа Ліотар зауважує щодо цього феномену наступне: «Присутність є миттю, яка перериває хаос історії і нагадує або апелює до того, що <щось знаходиться тут>», перед тим як те, що тут знаходиться стає наділеним яким-небудь значенням».  Оскільки еліпси не вказують ні на що, що є «десь там» чи «було раніше», споглядач відчуває себе під тиском «тут» і «тепер». Чи є ще якесь значення в архітектурній порожнечі еліпсів? Ці елементи знаходяться поза абстракцією, оскільки вони є чистою геометрією. Геометрія не заміщує чого-небудь. Еліпс нічого не репрезентує. Він є еліпсом.

Здивування, яке нас охоплює, оскільки ми чогось чекаємо (так як ми завжди несвідомо скеровуємо на будівлю певне очікування) і тому, що це очікування не виправдовується, дозволяє нам наблизитись до рідко виникаючого феномену «присутності». Сьогодні відсутність чогось неочікуваного вже стала звичною,  а передусім це стосується житлового будівництва. Житлова будівля повинна передовсім не збивати з пантелику, вона має просто функціонувати. Тому ми до житлового будівництва підходимо із наступними запитаннями: Де є вхід в будинок? – Неподалік від автомобільної стоянки. Яким є членування поверху? – По дві квартири на кожен рівень кожного сходово-ліфтового вузла. Якою є орієнтація будівлі відносно сторін світу? – Східно-західна орієнтація квартир із найкращим можливим освітленням приватних просторів, що виходять на східний фасад та спільних житлових просторів, що виходять на західний фасад. І тут раптом – без попередження –  проріз, момент присутності: еліпсоподібні отвори у підлозі та стелі нічого не репрезентують, вони презентують присутність. І тут цим еліпсам більше немає що інтерпретувати, немає про що розповідати, окрім як про себе самих. І знову повернемось до Ліотара: «Я (споглядач) є лише відкритим вухом для звуку, який йде до мене із тиші».
Порожнеча еліпсів є цим звуком. Хто може сприйняти цей звук, той його і почує, той із цього звуку зможе дистилювати відчуття «присутності». Значення міститься у простому бутті архітектури, яке не має випливаючих із нього значень. Із «порожнечею» еліпсів в місті Цуг Ольджаті створив безпрецедентний «надлишок»: архітектуру чистої архаїки.

Др. Том Шопер є архітектором та публіцистом; він викладає на архітектурному факультеті Технічного університету Дрездена та досліджує взаємозв‘язок архітектури, мистецтва та філософії  

Переклав Антон Коломєйцев
Neue Zürcher Zeitung, 28. Dezember 2012

Немає коментарів:

Дописати коментар